Omuses – i la seva versió recerca + innovació https://meritxellvirgili.wordpress.com -, esbrina quines són les dinàmiques olfactives existents des que se senten, perceben, memoritzen, anomenen i categoritzen fins a la representació d’una realitat ambiental compartida.

El món i el cervell estan connectats a través d’una “ecologia de la ment” (1). Ja no es pot parlar de naturalesa sinó de medi ambient, perquè es tracta de veure’ns a nosaltres mateixos dins el món i no independentment del món. Viure, per descomptat, és un procés històric encarnat en formes orgàniques fràgils i efímeres, que es mouen i circulen per una superfície. Aquest fenomen és un procés de revelació i la clau dels significats està en la manera com aprenem, en les formes d’educació. El coneixement basat en la percepció de cada cultura equival al que pot considerar-se com una “ecologia sensible” (2).

El nostre procés històric occidental ha estat allunyat d’aquesta “fenomenologia del cos” (3) a causa del sorgiment de la ciència moderna. Ja fa temps que la literatura antropològica —lligada a la didàctica i la poètica (4)—, és la base necessària per a l’activitat científica, tecnològica i social.

Entre el mètode anomenat ètic (5) i l’èmic (6) sorgeixen diàlegs en els quals hi ha qualitats i valors morals que ens ajudaran a descobrir les textures riques del món; d’aquesta manera, les olors que inspirem constantment són una oportunitat per a la coneixença: són el que anomenarem les olors culturals o etnoolors.

(1)  Ingold* (2000)

(2)  Ingold (2000)

(3)  Ingold (2000)

(4) És el que es fa en l’STEAM (acrònim de ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques): transformar les ciències, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques a través de la mirada de l’art i el disseny, mentre fomentem aquesta mirada en l’educació, i impulsem la innovació en els projectes culturals.

(5) Descripció d’una cultura en la qual l’antropòleg utilitza categories de la seva disciplina o de les pròpies categories.

(6) Descripció d’una cultura en la qual l’antropòleg intenta esbrinar les formes de percepció dels membres d’aquella cultura i la forma com descriuen el seu món.

*Ingold, T. (2000). The perception of the enviroment. Essays on livelihood, dwelling and skill. Nova York: Ed. Routledge.

Deixa un comentari

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment